» مقالات تجارت الکترونیک » عامل های نرم افزاری Shopbot

عامل های نرم افزاری Shopbot

عامل های نرم افزاری Shopbot

12994  تعداد بازدید  |  دوشنبه 10 آبان ماه 1395

خریداران زیرک اینترنتی ممکن است همیشه سایت های خرید دلخواه و مشخصی را در نظر داشته باشند

عامل های نرم افزاری Shopbot

خریداران زیرک اینترنتی ممکن است همیشه سایت های خرید دلخواه و مشخصی را در نظر داشته باشند؛ ولی چطور این خریداران می توانند فروشگاه های دیگری را با سرویس دهی و سیاست های خوب بیابند که اقلام مشابهی را به قیمت های پایین تر می فروشند؟ ربات های خرید موسوم به عاملی های خرید یا Shopbotها ابزارهایی هستند که برای مصرف کنندگان، وب را جستجو می کنند. Shopbotهای مختلف، از روش های متفاوتی برای جستجو استفاده می کنند. برای مثال، mysimon.com) MySimon) وب را جستجو می کند تا بهترین قیمت ها را برای هزاران اقلام عامه پسند بیابد.

برخی از عامل ها برای دسته های خاصی محصولی، به صورت اختصاصی استفاده می شوند. برای مثال مصرف کنندگان می توانند برای خرید خودرو از autocycle.com ، autos.msn.comو  autovantage.com کمک بگیرند. اطلاعاتی را در زمینه کامپیوترها، نرم افزار و وسایل جانبی جستجو می کند. عامل خرید در office.com به مصرف کنندگان کمک می کند تا بهترین قیمت را برای تجهیزات اداری بیابند. عاملی خرید برای کتاب، isbn.nu است. به علاوه، عامل هایی از قبیلی pricegrabber.com می توانند سلیقه مصرف کنندگان را شناسایی کنند. Shopping.com به مصرف کنندگان اجازه می دهد تا بیش از ۱۰۰۰ سایت تجاری مختلف را مقایسه کنند و قیمت های پایین تر را بیابند. حتی عامل های مذاکره ای وجود دارند که با خودکارسازی فرآیند مزایده، به پیشنهاد دهندگان مزایده کمک می کنند.

 

سرویس های جاسوسی

 منظور از سرویس های جاسوسی سرویس هایی هستند که تحت نظارت مشتریان از وب سایت ها بازدید می کنند و آن ها را از یافته های خود مطلع می سازند. وب گردها و خریداران، به طور مداوم برای اطلاعات جدید، فروش های خاص، زمان پایانی مزایده ها، بهنگام رسانی های موجودی و غیره، سایت ها را مشاهده می کنند اما بازدید سایت ها برای نظارت آن ها، وقت گیر است. به عنوان مثال چندین سایت، قیمت های مختلف یا فروش های ویژه خطوط هوایی را پیگیری می کنند و طبق این پیگیری ها، Emailهایی می فرستند. برای مثال، cnn.com، pcworld.com و, expedia.com   به افراد هشدار شخصی می فرستند. spectorsoft.com  به کاربران امکان می دهد تا لیستی از جاسوسی هایی که از وب سایت ها بازدید می کنند، تهیه کرده و زمان یافتن مواردی جالب، آن را Email کنند. کاربران می توانند عامل های جستجوی از پیش تعیین شده ای را انتخاب کرده و یا آن ها را ایجاد کنند. جستجوهای ویژه به وسیله web2mail.com انجام می شود که به جستجوهای  Email ای پاسخ می دهد. Yahoo! Alerts ایندکسی از هشدارهای Email ای برای بسیاری از موارد مختلف از جمله لیست های کاری، املاک، موارد ویژه مسافرتی و مزایده ها است. کاربران، هشدارها را به نحوی تنظیم می کنند که به صورت دوره های یا هنگام در دسترس بودن اطلاعات جدید، وارد inbox آنها شود.

البته یکی از مؤثرترین راه های جاسوسی در زمینه کاربران اینترنتی، دخالت دادن کوکی ها در کامپیوترهای کاربران است.

مقایسه خریدهای بی سیم

کاربران Mysimon.com و سرویس AT &T Digital PocketNet  به مقایسه خریدهای بی سیم دسترسی دارند. کاربرانی که به تلفن اینترنتی T&AT  مجهز هستند، می توانند سرویسی موجود در منوی اصلی T&AT  را بیابند. این مسأله به خریداران امکان می دهد تا در هر زمان و هر مکان و در هر مغازه فیزیکی، قیمت ها را مقایسه کنند.

 سایت های درجه بندی فروشگاه ها

بسیاری از وب سایت ها، خرده فروشی های مختلف Online و محصولات Online را بر مبنای چندین مشخصه درجه بندی می کنند. BiZrate.com و Gomez.com از جمله این سایت ها هستند. در Gomez.com، مصرف کننده می تواند دقیقاً اهمیت نسبی معیارهای مختلف را هنگام مقایسه بانک های Online، فروشندگان اسباب بازی، فروشگاههای الکترونیکی و غیره، مشخصی کند. Bizrate.com، شبکه ای از خریداران را سازماندهی می کند که از فروشندگان مختلف گزارش می دهند و از نتایج گردآوری شده در ارزیابی های خود استفاده می کنند. توجه کنید که ارزیاب های مختلف ممکن است درجه بندی های مختلفی را فراهم کنند..

سایت های بررسی اطمینان

 با وجود این همه طراحی فروشگاه اینترنتی، بسیاری از مصرف کنندگان مطمئن نیستند به چه کسی باید اعتماد کنند. تعدادی از شرکت ها، مدعی هستند که قابل اعتماد بودن خرده فروشی های الکترونیکی مختلف را ارزیابی و بررسی می کنند. به عنوان مثال مهر TRUSTe در پایین وب سایت خرده فروش های تأیید شده نمایان می شود. خرده فروشی های الکترونیکی، هزینه ای را برای استفاده از مهر به TRUSTe می پردازند. بیش از ۱۳۰۰ عضو TRUSTe امیدوارند که مصرف کنندگان این مهر را به عنوان ضمانت و نماینده ای برای رفتار کاری، سیاست شخصی و حفاظت اطلاعات شخصی در نظر بگیرند. به هر حال، حتی فرآیندهای TRUSTe نیز خطاناپذیر نیست و TRUSTe به دلیل بررسی های اهمال کارانه و تخطی در مورد مسائلی شخصی افراد و مشکلاتی که در مورد اعضای TRUSTe وجود داشت مورد انتقاد قرار گرفت. بیشتر این مسائلی در سال ۲۰۰۱ اصلاح شدند.

برخی سایت های بررسی اطمینان Verisign ، BBBOnline و WebTrust هستند.البته Verisign تلاش می کنند  که بیشترین استفاده را داشته باشند.منابع دیگر بررسی اطمینان شبیه Secure Assurance هستند که بر اساس درآمد سالانه شرکت، دستمزدهای مجوز سالانه را مطالبه می کنند.

در ایران نیز فروشگاهها باید دارای نماد الکترونیک باشند زیرا روشگاه هاي داراي نماد اعتمادالکترونيکي موظف هستند اگر شما در خريدتان با مشکلي مواجه شديد پاسخگوي سؤالات و مشکلات شما باشند، هم چنین خطر ربوده شدن رمز دوم کارت و يا ارسال نشدن محصول و يا مشکلات ديگر وجود ندارد و در صورت رخ دادن هر گونه اتفاقغير منتظره اين سايت ها از طریق پلیس فتا قابل پیگیری خواهد

 

 

 

 

مقالات مرتبط به طراحی سایت:

خرده فروشی در طراحی فروشگاه اینترنتی(قسمت اول)

خرده فروشی در طراحی فروشگاه اینترنتی(قسمت دوم)

سرگرمی online