» مقالات تجارت الکترونیک » طراحی سایت » طراحی سایت های داینامیک و مزیتهای آنها

طراحی سایت های داینامیک و مزیتهای آنها

طراحی سایت های داینامیک و مزیتهای آنها

13243  تعداد بازدید  |  شنبه 31 مرداد ماه 1394

صفحات دینامیک امروزه بسیار محبوب شده اند. آنها و پایگاه های داده به سایت ها قدرت فراوانی ارزانی کرده اند. صفحه دینامیک صفحه ای است که در پاسخ به درخولست کاربر ساخته می شود و بیشتر محتوای آن از یک پایگاه داده فراهم می شود...

صفحات دینامیک امروزه بسیار محبوب شده اند. آنها و پایگاه های داده به سایت ها قدرت فراوانی ارزانی کرده اند. صفحه دینامیک صفحه ای است که در پاسخ به درخولست کاربر ساخته می شود و بیشتر محتوای آن از یک پایگاه داده فراهم می شود.
تنها با انتخاب چند گزینه توسط کاربران صفحه ای که مورد نظر وی بوده است، ساخته می شود. این گونه صفحات به کاربران توانایی دسترسی سریع به حجم عظیمی از اطلاعات و به مدیران سایت ها سرعت و سادگی به روز رسانی اطلاعات را هدیه می کنند زیرا تنها اطلاعات پایگاه داده به روز رسانی می شود، نه صدها صفحه دیگر!ممکن است هنوز هم آنها کمی برای شما پیچیده به نظر برسند. اگر اینگونه است آخرین باری که در گوگل جستجو کرده اید را به خاطر آورید. صفحه ای که نتایج جستجو را در اختیار شما قرار داد یک صفحه دینامیک بود!صفحه دینامیک در حقیقت وجود ندارد و تنها با توجه به درخواست کاربر ساخته می شود. برای ساخت اینگونه صفحات از تکنولوژی هایی نظیر دات نت، PHP, ASP, JSP, Cold Fusion, Perl استفاده می شود.این صفحات از دیدگاه کاربران فوق العاده هستند اما از دیدگاه موتورهای جستجوگر می توانند مشکل زا باشند. اما مشکل چیست؟
گفته شد که برای ساخته شدن این صفحات باید متغیرهایی انتخاب شوند و سپس دکمه ای فشرده شود. مشکل هم در همین جا نهفته است: اسپایدرها توانایی انتخاب این گزینه ها را ندارند و لذا صفحه ای ساخته نمی شود که آنرا بخوانند.
آدرس اینگونه صفحات اغلب دارای علامت سوال (?) است. همینطور وجود علامتهای % ، = ، +، $ یا & در یک آدرس می تواند بیانگر داینامیک بودن آن باشد. به تمام آنچه که بعد از علامت سوال می آید Query String گفته می شود.
بسیاری از موتورهای جستجوگر امکان دسترسی به صفحات دینامیک را ندارند زیرا توانایی فراهم کردن متغیرهای لازم برای ساخته شدن آن صفحات را ندارند. این عدم توانایی موتورهای جستجوگر، مفهوم وب پنهان را برجسته تر می کند.در واقع بسیاری از اطلاعات وب که گفته می شود در حدود 60 درصد است از طریق موتورهای جستجوگر قابل دسترسی نیست. لذا به هنگام جستجوی اطلاعات، ضروری است که کاربران ابتدا به کمک موتورهای جستجوگر، وب های پنهان موجود را شناسایی نموده، سپس با مراجعه به آنها به جستجوی اطلاعات مورد نیاز خود بپردازند.
آیا اگر مستقیما به صفحات داینامیک لینک داده شود، آیا موتورهای جستجوگر این صفحات را می خوانند؟ موتور جستجوگر به هنگام رسیدن به علامت سوال و دیگر علامتها، پرچم زرد احتیاط را بالا می برد. اما چرا احتیاط؟
دلایلی که موتورهای جستجوگر با اینگونه آدرسها با احتیاط برخورد می کنند، عبارتند از:
• جلوگیری از بایگانی شدن محتوای یکسان
در سایتهای داینامیک اغلب اتفاق می افتد که محتوایی مشخص، آدرسهای متفاوتی داشته باشد. کاربران نیز دوست دارند، صفحاتی با محتوایی یکسان در نتایج جستجو نمایش داده شوند لذا موتورهای جستجوگر برای جلوگیری از این مورد به هنگام برخورد به علامت سوال، احتیاط پیشه می کنند. موتورهای جستجو، در واقع تا قبل از علامت سوال را بایگانی می کنند که آدرس صفحه ای مشخص خواهد بود هر چند که تمام کارکترهای بعد از علامت سوال در آن حذف شده است. سایتهایی که از Session ID در آدرسهای صفحات خود بهره می گیرند نیز این مشکل را دارند.

• موتورهای جستجوگر می خواهند نتایج دقیقی را ارایه دهند.
موتورهای جستجوگر، پایگاه داده خود را در بازه زمانی مشخصی که معمولا چهار تا هشت هفته است، به روز رسانی می کنند. لذا اتفاق می افتد که محتوای صفحه ای بعد از اینکه توسط موتور جستجوگر بایگانی شد، تغییر یابد. در صفحات استاتیک محتوای جدید معمولا مرتبط با محتوای قدیم همان صفحه است. اما در صفحات داینامیک اینگونه نیست.
فرض کنید یک سایت فروش کتاب در ماه رمضان، کتاب پیشنهادی ماه به کاربران را یک کتاب مذهبی قرار داده است. بعد از اینکه ماه رمضان سپری شود کتاب پیشنهادی ماه سایت تغییر می کند و یک رمان جای آن قرار می گیرد. حال اگر موتور جستجوگر این صفحه داینامیک را در ماه رمضان بایگانی کند و بعد از ماه رمضان برای به روز رسانی محتوای جدید آن صفحه مراجعه نکند، کاربرانی را روانه صفحه می کند که کتاب مذهبی را جستجو می کنند در حالیکه در آن صفحه کتاب رمانی معرفی شده است.

با بایگانی نکردن برخی از صفحات داینامیک، موتورهای جستجوگر از تکرار مواردی مشابه پیشگیری می کنند.

• جلوگیری از گیر افتادن در پایگاه داده ای خاص
ممکن است با بایگانی شده صفحه ای از یک سایت، صفحات بی نهایت دیگری به اسپایدر موتور جستجوگر خورانده شود که منجر به از کار افتادن اسپایدر یا اتلاف وقت آن می شود. این حالت زمانی اتفاق می افتد که حلقه ها در برنامه نویسی سایت بسته نشوند (حلقه های if یا while).

در حال حاضر بسیاری از موتورهای جستجوگر مشکلی با صفحاتی که تنها دارای یک پارامتر در آدرس خود هستند، ندارند. نمونه ای از این آدرسها در زیر آمده است:

www.mywebsite.com/products.asp?no=20

اما زمانیکه پارامترهای یک آدرس چندین مورد می شود، برای موتور جستجوگر تشخیص اینکه آیا آدرس مورد نظر محتوایی غیر تکراری و منحصر بفرد را ارایه می دهد، سخت تر می شود. در یک آدرس داینامیک می توان یک صفحه را با چندین پارامتر که از هم به کمک & جدا شده اند، نمایش داد. در آدرس زیر که دو پارامتر دارد موتور جستجوگر راهی برای تشخیص اینکه کدام پارامتر یک صفحه جدید را نشان می دهد و کدام پارامتر تنها برای مقاصدی دیگری از قبیل دسته بندی اطلاعات و ... به کار رفته است، ندارد:

www.mysite.com/products.asp?no=20&cat=app

بنابراین یک راه مناسب برای طراحی سایت های داینامیک که مشکلات کمتری با موتورهای جستجوگر دارند، کاهش دادن تعداد پارامترهایی است که در آدرسها به کار می روند. راههای دیگر استفاده از صفحات اطلاعاتی، طراحی نسخه ای از صفحات مهم داینامیک به صورت استاتیک، اصلاح کاراکترهای آدرسهای صفحات و حضور در نتایج جستجو به کمک روشهایی مانند PFI یا PPC است.
امروزه مقوله بهینه سازی سایتهای فروشگاهی که عمدتا به صورت داینامیک هستند، بسیار جدی است زیرا اگر این سایتها نتوانند بینندگان قابل ملاحظه ای از موتورهای جستجوگر کسب کنند، فروش آنها به میزان زیادی کاهش می یابد.

در مقالات بعدی روشهای معرفی شده، توضیح داده خواهند شد.
منبع: www.itkar.com