» مقالات تجارت الکترونیک » مقالات هایبرد » ابرفهرست ها، منابع دیگری برای معرفی سایت

ابرفهرست ها، منابع دیگری برای معرفی سایت

ابرفهرست ها، منابع دیگری برای معرفی سایت

4913  تعداد بازدید  |  دوشنبه 13 اردیبهشت ماه 1395

ابر فهرست ها (Meta-indexes) با هدف فراهم آوردن منابع سودمند برای افرادی به وجود آمده اند، که به موضوع خاصی علاقمندند

ابر فهرست ها (Meta-indexes) با هدف فراهم آوردن منابع سودمند برای افرادی به وجود آمده اند، که به موضوع خاصی علاقمندند. ابرفهرست ها، منابعی عظیم و گرانقدر برای یافتن مخاطبین هدف محسوب می شوند، و باید حداکثر استفاده را از آنها به عمل آورد. در این فصل، به موضوعات زیر می پردازیم:
·    ابرفهرست چیست؟
·    چرا ابرفهرست ها سودمندند؟
·    چگوه می توان به پیوندهایی که به سایت منتهی می شوند جلوه برجسته ای بخشید؟
·    چگونه ابرفهرست خاص خود را به وجود آورید؟

ابر فهرست چیست؟

ابر فهرست ها عبارتند از فهرست هایی از منابع موجود بر پهنه اینترنت در رابطه با یک موضوع خاصی، که همچون منابعی در خدمت کسانی هستند که علاقه ویژه ای به آن موضوع معین دارند. این فهرستها، درست مانند فهرست سایتهای فروش اینترنتی، شامل مجموعه ای از urlهای مرتبط با منابع اینترنتی هستند که بر اساس عناوین و موضوعات گوناگون مرتب شده اند. دارندگان یا به وجود آورندگان ابرفهرست ها تلاش زیادی برای ایجاد این فهرستها به عمل می آورند، و همواره مشتاقند که سایتهای جدیدی را برای افزودن به آنها بیابند. این کار اغلب کاملاً رایگان است، چرا که بسیار مایلند بزرگترین ابرفهرستها را به وجود آورند. آنها در پی آنند که بزرگترین فهرستهای بزرگ را در اختیار داشته باشند، و سایت بیشتر به معنای فهرست بزرگتر است. بنابراین اگر گذرتان به ابرفهرستی افتاد که به موضوع مورد نظر سایت شما ربط داشت، بدون درنگ از آن بخواهید که پیوندی هم با شما برقرار کند.
برخی از ابرفهرست ها، محلی را تحت عنوان «ثبت کنید» یا «سایت خود را اضافه کنید» را در اختیارتان قرار می دهند؛ در مورد سایر ابرفهرست ها باید نامه ای (پست الکترونیک)حاوی درخواست پیوستن به ابرفهرست مزبور به صاحب سایت بفرستید. متن این نامه باید حاکی از آن باشد که سایت را مشاهده کردهاید، و احساس می کنید داخل شدن در فهرستها کار درستی است. دلایل شما برای متناسب بودن سایت با اهدافتان باید همراه با درخواست برای پیوند باشد. لازم است کد HTML پیوند را نیز در اختیار سایت مذکور بگذارید. تکنیک ذکر شده و فصل ۱۵ را یک بار دیگر مرور کنید، تا بتوانید پیوندی با جلوه ای بیشتر به صورت نماد تصویری، پیوندهای فرامتنی، یا خط داشته باشید.
ابر فهرست ها هر کدام معطوف به موضوع خاصی، مانند «مسافر خانه های ایالت کنکتیکت » یا «سایتهای اتومبیلهای قدیمی و با ارزش» هستند. ابرفهرست ها امکان دسترسی آسان به شماری از سایت ها در مورد موضوع خاصی را فراهم می کنند، و نقش زیادی در جلب افراد علاقمند و کسانی که در پی سایت هایی مانند شما هستند، دارند. به علاوه برخی از کاربران ممکن است برای جستجو در اینترنت تنها به ابرفهرست ها مراجعه کنند؛ مثلا اگر بدانند که ابر فهرست خاصی وجود دارد که شامل نام و آدرس بیش از ۲۰۰ سایت مربوط استراحتگاههای مکزیک است، ممکن است برای یافتن چنین سایتهایی اصلاً از موتورهای جستجو استفاده نکنند. کاربران با تجربه اینترنت می دانند که نتایج حاصل از جستجو در موتورهای جستجو ممکن است شامل کتابهایی با موضوع استراحتگاهها در مکزیک، صفحات شخصی در وب در ارتباط با گذراندن تعطیلات با خانواده در استراحتگاه های مکزیک، و غیره نیز باشند. ولی ابر فهرست ها تنها پیوندهای مربوط به وب سایتهای استراحتگاه های مکزیک را معرفی می کنند. ابرفهرست ها می توانند شانسی افرادی که علاقمند به  محصولات شما هستند، بیشتر کنند و بدین وسیله آنها شما را پیدا میکنند. ممکن است به فکر قرار دادن بنرهای تبلیغاتی (banner) بر روی یکی یا چند تا از این ابر فهرست هایی که پیدا می کنید بیافتید، به شرط آن که مخاطبی که در پی دسترسی به وی هستید از جمله همان کسانی باشد که از این فهرستها استفاده می کنند. اما در انتخاب خود دقت کنید؛ قطعاً نمی خواهید بنری را خریداری کنید که ابرفهرستی که روی آن قرار دارد چندان مطلوب نیست و آن ترافیکی را که در پی آن هستید، به شما ارزانی نمیکند. وقت بگذارید، و قبل از هر تبلیغی، پیرامون ابرفهرست مورد نظرتان تحقیق کنید و این سؤالات را از خود بپرسید: آیا چشمگیر هست؟ آیا از کیفیت خوبی برخوردار هست؟ آیا پیوندهای مرده روی آن زیاد نیستند؟ آیا مرتب به روز می شود؟ آیا از ترافیک کافی برخورداراست؟
ابر فهرست ها می توانند یکی از بهترین روشها برای افزودن بر ترافیک وب سایت باشند. یک کلمه در ابر فهرستهای بزرگ به سرعت پخش می شوند، چرا که برای خیلی ها نقش منابع با ارزش را دارند. بازار مورد نظر شما دو دوست را در جریان می گذارد، و آن دو نیز هر یک به دو دوست دیگر خواهند گفت، و بدین ترتیب بینندگان سایت افزایش خواهد یافت. به علاوه افراد بیشتری پیوندهای خود را به ابرفهرست اضافه می کنند و هر چه پیوند بیشتری به سایت خود داشته باشید، ترافیک بیشتری نصیبتان خواهد شد.

چگونه ابر فهرست های مناسب پیدا کنیم؟

حال که میدانید ابرفهرست چیست، میخواهید بدانید چگونه میتوان یکی از آنها را پیدا کرد. دو راه وجود دارد: یکی با گشت و گذار در وب و دیگری که بهتر هم است استفاده از موتورهای جستجو وفهرست های موضوعی در وب است.
لازم است بدانید که کدام موتور جستجوی خاصی برای کار شما مناسب است. بیشتر موتورهای جستجو دارای تواناییهای جستجوی پیشرفته هستند، لذا حتماً از این توانایی ها استفاده کنید. توصیه می کنیم هنگامی که در جستجوی ابرفهرست ها هستید، با افزودن کلمات اضافی مانند (فهرست موضوعی )،<< فهرست>> (list) ، <<جدول>> (Table)، << منابع >> (Resources)، <<مرجع>> (Refrence)، یا << راهنمایی >> (Guide)،<< نمایه >> (Index)، جستجو را محدودتر و متمرکزتر سازید. با افزودن این کلمات به کلمات دیگر - مانند «سفر» - شانس بیشتری برای یافتن ابرفهرستهای مناسب خواهید داشت. جستجو با واژه «سفر» به تنهایی، نتایج معطوف به هدف، بسیار کمتر خواهد داشت وجستجوی فهرست موضوعی سفر به تنهایی نیز چندان فایده ای به دنبال نخواهد داشت.
چرا چنین است؟ جستجو در پی فهرست موضوعی سفر در موتورهای جستجو، اغلب بدین معناست که در جستجوی تمام سایت هایی هستید، که دارای کلمه «سفر» و تمام سایت هایی که دارای واژه «فهرست موضوعی» هستند. برخی از تکنیکهای عام که در جستجوی اینترنت، مثلاً با کلماتی چون «سفر» و «فهرست موضوعی»، می تواند برایتان مفید باشند، از این قرارند: وارد کردن کلمات فهرست موضوعی سفر عموماً بدین معناست: تمام سایتهایی را که دارای کلمات «سفر» یا فهرست موضوعی» هستند جستجو کن؛ ولی سعی کن آن هایی را گردآوری، که دارای کلمات «فهرست موضوعی» و «سفر» در کنار یکدیگر باشند. وارد کردن کلمات فوق به صورت فهرست موضوعی سفر (با علائم نقل قول) اغلب بدین معناست: تمام سایت هایی را که دارای کلمات «سفر» و «فهرست موضوعی» در کنار یکدیگر وارد کردن عبارت فوق به شکل فهرست موضوعی سفر عموماً بدین معناست: تمام سایت هایی را که دارای کلمه «سفر» و ترجیحاً واژه «فهرست موضوعی» نیز هستند، پیدا کن. وارد کردن عبارت فوق به شکل سفر فهرست موضوعی عموماً بدین معناست: تمام سایتهای دارای هر دو واژه را پیدا کن. موتورهای جستجو به طرق مخلتف در جستجوی اطلاعات هستند، و از تکنیکهای گوناگون برای محدود کردن یا گستردن دامنه معیارهای جستجو استفاده می کنند. این اطلاعات را می توان با مراجعه به صفحه Help موتور جستجوی مربوطه یافت.
بسیاری از موتورهای جستجو و فهرست های موضوعی، دارای گزینه جستجوی «پیشرفته» هستند: یا دارای صفحه «گزینه ها»ی جستجو هستند، که شما را قادر می سازد بدون استفاده از پارامترهای مذکور در فوق، جستجوهای دقیق تر و با جزئیات بیشتری را انجام دهید. سایتهای !Yahoo و Google دو نمونه از این سایتها هستند.

فهرست کردن ابرفهرست ها

برای آن که حداکثر استفاده را از ابرفهرستها به عمل آورید، در پی موضوعات و مطالب زیر باشید:
•    ابرفهرست های مناسب
•    درخواست پیوند
•    ارائه ی جزئیات ضروری

توجه به سایت حمایت کننده (Sponsorship) یا فرصتهای تبلیغی به کمک بنرها

ابر فهرست ها بر اساس موضوع (مثلاً سایت هایی که اطلاعاتی پیرامون انتشار کتاب میدهند) یا مکان (مثلاً سایت های گردشگری در آلاسکا) طبقه بندی شده اند. همان گونه که پیش از این اشاره کردیم، موتورهای جستجو نقطه شروع خوبی برای پیدا کردن برفهرستها هستند. مثلاً برای یافتن سایتهای گردشگری در آلاسکا، می توانید عبارت آلاسکا گردشگر فهرست موضوعی را در کادر جستجو وارد کنید. پس از آن که فهرست خوبی پیدا کردید و شروع کردید به بررسی پیوندها، احتمالاً از
طریق نخستین فهرست، فهرستهای دیگری را نیز خواهید یافت. آدرس ابرفهرستها را در پوشهای خاصی ذخیره کنید، تا بتوانید در آینده به آسانی آنها را پیدا کنید.
حتی اگر مطمئن نیستید که سایت شما توسط ابرفهرست معینی پذیرفته می شود، باز هم از فرستادن نامه درخواست دریغ نکنید. ابرفهرستها هنگامی که منابع بیشتری در اختیار خوانندگان قرار می دهند، ترافیک بیشتری را به سوی خویش جلب میکنند؛ لذا دارندگان چنین فهرستهایی معمولاً با نظر لطف و موافقت به این که چیزی برایشان قابل قبول یا غیر قابل قبول است می نگرند. هنگامی که درخواست پیوندی را به یکی از ابرفهرستها می فرستید، در قسمت موضوع نامه عبارت «درخواست اضافه کردن سایت» را درج کنید. در متن پیام موضوعات زیر را وارد نمایید:
 • آدرسی سایت یا URL
• چرا احساس می کنید که سایت شما مناسب برای فهرست است.
• اطلاعات مربوط به تماسی در فایل امضا

پس از آن که فهرست هایی را که در خور بازار هدافتان هستند یافتید، ببینید امکانات دیگری چون حمایت یا خریداری مکانی برای تبلیغات بر روی سایت ارائه می دهند یا خیر. ابرفهرستهایی که به نحوی با بازار شما در ارتباطند، محلهای مناسبی برای دادن آگهی و تبلیغات هستند، چرا که به - .مشتریان مورد نظر شما دسترسی دارند به خاطر داشته باشید که گردآورندگان ابرفهرستها دارای انگیزه غیر اقتصادی نیز هستند، و مجبور نیستند که سایت شما را به سرعت به فهرست خویش اضافه کنند یا به درخواست شما رسیدگی کنند. با این حال، به خاطر درآمدهای ناشی از آگهیهای تبلیغاتی امروزه اکثر ابرفهرستها در پی اهداف تجاری اند. برای آن که پیوند شما در میان سایر پیوندها که در فهرست وجود دارند جلوه بیشتری داشته باشد، درباره امکان افزودن یک پیوند چشمگیر یا نماد تصویری (ICon) به صفحه ابرفهرست به اضافه یک aglineا کوتاه به نام شرکتتان سؤال کنید. اگر GIF یا HTML به صاحب ابرفهرست بدهید، وی ممکن است خوشحال هم بشود. قرار گرفتن در فهرست ابرفهرستها ممکن است رایگان باشد، ولی قرار دادن یک پیوند فوق متنی در داخل فهرست احتمالاً در ازای پرداخت مبلغی امکان پذیر است. با این حال، ابرفهرستهایی هم وجود دارند که برای قرار دادن نام شما در فهرست خویش وجهی را طلب می کنند. در صورتی که بخواهید مبلغی بابت قرار گرفتن نام شرکت در فهرست بپردازید، به حجم ترافیک ابرفهرست مورد نظر، این که این ترافیک هدفمند است یا خیر، و هزینه پرداختی به نسبت بازگشت سرمایه توجه کنید. یک راه منطقی این است که با کسانی که، هم اکنون نامشان در ابرفهرست هست تماس بگیرید، و ببینید که قرار گرفتن در فهرست از نظر آنان سرمایه گذاری خوبی بوده یا خیر.

 

مقالات مرتبط به طراحی سایت :

معرفی وب جهانی
 معرفی وب 3
وب سایت - معرفی وب 2 ونقش آن در فناوری
ابرفهرست ها، منابع دیگری برای معرفی سایت