» مقالات تجارت الکترونیک » خرده فروشی در طراحی فروشگاه اینترنتی(قسمت دوم)

خرده فروشی در طراحی فروشگاه اینترنتی(قسمت دوم)

خرده فروشی در طراحی فروشگاه اینترنتی(قسمت دوم)

11223  تعداد بازدید  |  شنبه 8 آبان ماه 1395

انواع خرده فروشی در فروشگاه اینترنتی

طبقه بندی به وسیله کانال توزیع

مدل های کسب و کار خرده فروشی الکترونیکی می توانند بر اساس نوع کانالی توزیع طبقه بندی شوند. این مدل ها عبارتند از:

۱- خرده فروشی های الکترونیکی Mail-Order: بیشتر خرده فروشی های سنتی که از روش سفارش گیری پستی استفاده می کنند می توانند با استفاده از کانال های الکترونیکی نیز اقدام به فروش نمایند. تعدادی از این خرده فروش ها، فروشگاه های فیزیکی را نیز اداره می کنند اما کانال اصلی توزیع آن ها بازاریابی مستقیم است. بازاریابی مستقیم نوعی بازاریابی است که بدون واسطه صورت می گیرد. بازاریاب های مستقیم، به طور بی واسطه از مشتریان سفارش می گیرند.

 ۲- خرده فروشی مستقیم از سوی تولید کنندگان: تولید کنندگانی از قبیل Lego ،Nike ،Dell، GOdiVa و Sony به صورت مستقیم و Online از طریق سایت های شرکت به افراد جنسی می فروشند.

 ۳- خرده فروشی های الکترونیکی Pure-Play: این خرده فروشی های الکترونیکی، فروشگاه های فیزیکی ندارند و فقط فروشی Online دارند. Amazon.com نمونه ای از یک خرده فروشی الکترونیکی Pure-Play است. مزیت طراحی فروشگاه اینترنتی  مجازی، هزینه های سربار پایین و فرآیندهای پربازده است. خرده فروشی های مجازی الکترونیکی ممکن است همه منظوره و یا تخصصی باشند.

خرده فروشی های الکترونیکی عام، (از قبیلی layolayo.com) La Yo Yo) که فروشنده VCD ،DVD و CD موسیقی است) از اینترنت استفاده می کنند تا تعداد زیادی از عناوین را به طیف وسیعی از مشتریان بدون نیاز به داشتن شبکه بزرگ خرده فروشی فیزیکی عرضه کنند (2004 Lee and Cheung).

 خرده فروشان الکترونیکی کالاهای خاصی، بازار بسیار محدود و کوچکی دارند (همان طور که Cattoys.com عمل می کند)، به همین دلیل نمی توانند در دنیای فیزیکی باقی بمانند زیرا به تعداد کافی مشتری نخواهند داشت.

۴- خرده فروشی های Click-and-Mortar: همان خرده فروشی های سنتی به همراه یک وب سایت مکمل هستند (برای مثال، Walmart.com).

این خرده فروشی ها، (خرده فروشی های Brick-and-Mortar به همراه یک وب سایت معاملاتی می باشند). خرده فروشی های Brick-and-Mortar، خرده فروشی هایی هستند که کسب و کار را در دنیای فیزیکی انجام می دهند و فقط یک کانال توزیع دارند (فروشگاه فیزیکی). البته در برخی موارد فروشندگان سنتی نیز ممکن است کسب و کار Mail-Order را انجام دهند. در اقتصاد دیجیتالی امروزی، خرده فروشی های Click-and-Mortar از طریق فروشگاه ها، از طریق تماسی تلفنی با اپراتورهای انسانی، روی اینترنت در سراسر وب از طریق وب سایت های تعاملی و به وسیله وسایلی سیار اقدام به فروش می نمایند. شرکتی که هم فروشگاه فیزیکی دارد و هم سایت خرده فروشی Online)، فروشگاه Click-and-Mortar در یک مدل کسب و کار چند کانال ها گفته می شود (Reda 2002a، را ببینید)، مثل فروشگاه های بزرگ از قبیلی (macys.com) و یا (Sears.com) و فروشگاه های دارای تخفیف از قبیل(walmart.com)Wall-mart

 

خرده فروشی در بازارهای Online

بازارهای Online می تواند در دو حالت دایرکتوری های مرجع و بازارهایی با خدمات مشترک مطرح شود (cox and Koelzer 2004 را ببندید).

دایرکتوریهای مرجع: این نوع بازار، در حقیقت یک دایرکتوری مرتب شده بر اساس نوع محصول است. لیست کاتالوگ ها یا آگهی های بنر در سایت مورد نظر بازار، محصولات و یا فروشگاه ها را تبلیغ می کنند. هنگامی که کاربران روی فروشگاه و یا محصول مشخصی کلیک می کنند به فروشگاه منتقل شده و در آن جا، معامله را به پایان میرسانند. نمونه ای از یک دایرکتوری، hawaii.com است. فروشگاه های لیست شده در دایرکتوری یا به طور گروهی صاحب سایت هستند و یا به شخص ثالث (برای مثال، یک پورتال) حق عضویت یا کمیسیون می پردازند تا لوگوی آن ها را تبلیغ کند. این سبک از خرده فروشی الکترونیکی نوعی بازاریابی وابسته است.

 

 

بازارهایی با خدمات مشترک: در بازارهای Online با خدمات مشترک، مشتری می تواند محصولی را بیابد، آن را سفارش بدهد و برای آن وجهی پرداخت کرده و آن را تحویل بگیرد. بازار میزبان، این خدمات را فراهم می کند، اما این خدمات به طور معمول توسط هر فروشگاه به طور مستقلی نیز انجام می شود. ChoiceMall choicemall.com))نمونه ای از این نوع بازار است. یا می توان به Yahoo که میزبان وب سایت Cattoys.comاست اشاره کرد. هنگامی که یک کاربر به سایت yahoo  می رود و روی واژه اسباب بازی ها و سپس روی Cattoyکلیک می کند، به فروشگاه Cattoys.com هدایت خواهد شد. یک کاربر می تواند مستقیماً و به کرات به Cattoys.com  مراجعه کرده و در تمام این مدت در محیط Yahoo باقی بماند.

در شرایط ایده آل، مصرف کننده مایل است تا در یک بازار به فروشگاه های مختلف برود، از یک سبدخرید استفاده کند و فقط یک بار پرداخت کند. این کار در فروشگاه Yahoo میسر می شود.

خدمات تحويل عندالمطالبه

بیشتر خرده فروشی های الکترونیکی از متصدیان عادی حمل و نقلی برای تحویل محصولات به مشتری استفاده می کنند. ممکن است خرده فروشی های الکترونیکی از سیستم پستی داخل کشور خود استفاده کرده و یا ممکن است از فرستنده های خصوصی کالا از قبیل FedEx ،UPS یا DHL استفاده کنند. می توان تحویل را در روز و یا شب انجام داد و اگر مشتری مایلی باشد باید مبلغ تحویلی سریع را پرداخت کند.

برخی از خرده فروشی های الکترونیکی و تولید کنندگان دارای بازاریابی مستقیم، از پیک باد پا استفاده می کنند و تحویل کالا را جزء برنامه کاری خود قرار دادهاند تا خدمات بیشتری به مصرف کننده ارائه کنند. این شرکت ها، تحویل های مرتب را روزانه و طبق زمان بندی منظم انجام داده و یا اقلام را طی دوره های زمانی بسیار کوتاه (مثلا یک ساعته) تحویل می دهند. همچنین ممکن است شرکت ها، خدمات بیشتری را فراهم کنند تا مزایای دریافتی توسط مشتری را افزایش دهند. یک مثال در این رابطه Bigboxx.com است. تحویل غذا در مقابل درب منزل از طرف رستوران ها، نمونه ای از اینگونه خدمات می باشند. به علاوه، گروه دیگری از شرکت ها به صورت مجازی تحویل آنی و یا در حداقل زمان لازم در همان روز را به مشتریان وعده می دهند.

به مدل تحویل سریع، خواه توسط شرکت دارنده وسایل نقلیه انجام شود و یا به متصدی حمل و نقل محول گردد، تحویل عندالمطالبه گفته می  شود (2001 Warkentinand Baja را ببینید). در چنین مدلی، تحویل باید بعد از دریافت سفارشی و با حداکثر سرعت ممکن صورت گیرد. یکی از انواع این مدل تحویل در همان روز است. طبق این مدل، تحویل، سریع تر از تحویل شبانه ولی کندتر از زمان مورد انتظار در تحویل عندالمطالبه انجام می شود. فروشگاه های الکترونیکی غالبا با استفاده از مدل تحویل همان روز، کالاها را تحویل می دهند.

فروشگاه های الکترونیکی و خدمات تحویل

 فروشندگان الکترونیکی به مشتریان، توانایی سفارشی Online اقلام و وعده تحویلی اقلام در مقابل درب منزلشان را می دهند. برخی از فروشگاه های الکترونیکی، تحویل رایگان و منظم هفتگی را بدون حضور سفارش دهنده برای مثال، به گاراژ مشتری و بر اساس مدل اشتراک ماهانه ارائه می کنند. تحویل های عندالمطالبه ای با نرخ افزوده شده به صورتحساب فروشگاه و یا گاهی با افزایش هزینه در هنگام تحویلی ارائه می شوند. نمونه هایی خدمات ارائه شده توسط فروشندگان الکترونیکی عبارتند : انتخاب روش و تحویل خدمات خشکشویی، سفارش غذاهای روزمره تاریخ مصرف نگذشته و تجهیزات اداری، تحویل گل های تازه  کرایه فیلم ها امروزه، خرید از فروشگاه به وسیله تلفن های سیار و PDAها نیز مقدور می باشد.

بسیاری از فروشگاه های الکترونیکی سراسر دنیا به مصرف کننده پرمشغله وعده تحویل سریع کالاهای خود را می دهند. برای مثال، پارکن شاپ (parknshop.com) بزرگترین سوپرمارکت زنجیرهای در هنگ کنگ لیست خرید شخصی را ارائه می کند که به مشتریان کمک می کند تا در هر بازدید به آسانی اقلام تکراری را سفارش دهند. این وب سایت از آگهی دادن نیز به عنوان منبع مازاد درآمد استفاده می کند تا مدل کسب و کار خود را اندکی قابل اطمینان تر سازد. tesco|فروشگاه زنجیرهای در انگلستان فروشگاه الکترونیکی موفق دیگری است (برای مطالعه بیشتر عواملی موفقیت فروشندگان الکترونیکی، Keh and Shieh2001 و PunakiVi and

Saranen2001 را ببینید).

تحویل Online محصولات دیجیتال، سرگرمی ها و رسانه ها

ممکن است کالاهای خاصی (از قبیل نرم افزار، موسیقی و یا گزارش های خبری) به شکل فیزیکی توزیع شوند (مانند هارد کپی، DVD، CD-ROM و کاغذ روزنامه) و یا ممکن است دیجیتالی شده و از طریق اینترنت تحویل داده شوند. برای مثال، ممکن است مصرف کننده ای، CD-ROM بسته بندی شده حاوی نرم افزار را خریداری کند (به همراه منوالی و کارت ضمانت) یا در یک وب سایت، هزینه نرم افزار را پرداخت کند و بلافاصله آن را روی کامپیوتر خود دانلود نماید (معمولاً از طریق FTP که راه سریع دانلود فایل های حجیم است). محصولاتی که می توانند به فرمت دیجیتالی تبدیل شده و از طریق اینترنت تحویل داده شوند به محصولات دیجیتالی موسوم هستند برخی از محصولات دیجیتالی را نشان می دهد که ممکن است به طریقه فیزیکی یا دیجیتالی توزیع شوند. هر یک از روش های تحویل، مزایا و معایبی برای فروشندگان و خریداران دارند. برای مثال، ممکن است مشتریان فرمت های موجود از طریق توزیع فیزیکی را ترجیح دهند. این مشتریان، ارزشی را در نگهداری CD-ROM فیزیکی یا CD موسیقی به عنوان نقطه مقابل فایلی دانلود شده CD میدانند. به علاوه، بسته بندی محصولات نیز مهم است. دار برخی موارد، مشتریان 5 نوشته هایی که به همراه موسیقی است، لذت میبرند و یا برای بعضی از مشتریان دفترچه های راهنمای کاربر نرم افزار نیز ارزشمند هستند و ممکن است به ویژگی های راهنمای Online ترجیح داده شوند. از طرف دیگر، ممکن است مشتریان مجبور باشند روزها برای تحویل محصولات فیزیکی، منتظر بمانند. همان طور که در جدول ملاحظه می کنید.

مقایسه روش های تحویل محصولات فیزیکی و دیجیتالی نشان داده شده است.

هزینه های مربوط به ساخت، انبارداری و توزیع کالاهای فیزیکی ممکن است برای فروشندگان بسیار زیاد باشد. مدیریت موجودی و همچنین تحویل و توزیع موضوع مهمی در زمینه هزینه هستند. به هر حال، فروش مستقیم محتویات دیجیتالی از طریق دانلود دیجیتالی به تولید کننده اجازه می دهد تا بدون در نظر گرفتن کانال سنتی خرده فروشی موجب کاهش هزینه های کلی و دریافت منابع بیشتر شود. به هر حال، در بیشتر موارد ایجاد تقاضا برای یک محصول از طریق نمایش های فیزیکی یا فروشگاهی، تبلیغات و تلاش های فروش انسانی مهم است، البته همه این موارد وقتی که تولید کننده از کانال سنتی واسطه گری استفاده نمی کند،از بین می روند.

 

 

 

 

مقالات مرتبط به طراحی سایت :

خرده فروشی در طراحی فروشگاه اینترنتی(قسمت اول)

معرفی انواع طراحی سایت (قسمت اول)

معرفی انواع طراحی سایت (قسمت دوم)