» مقالات تجارت الکترونیک » مقالات هایبرد » عواملی که موجب بازگشت بینندگان سایت می شود

عواملی که موجب بازگشت بینندگان سایت می شود

عواملی که موجب بازگشت بینندگان سایت می شود

3977  تعداد بازدید  |  چهارشنبه 12 اسفند ماه 1394

عوامل بسیاری وجود داردند که می توانند موجب بازگشت بینندگان به سایت شوند.

عوامل بسیاری وجود داردند که می توانند موجب بازگشت بینندگان به سایت شوند. با یادگیری نکات، ابزارها و تکنیکهای این کار می توانید بارها و بارها بینندگان را به سایت برگردانید. عناوین مطالب این فصل عبارتست از:

  • سایتهای جذاب و محتوای آنها
  • نحوه کاربرد عواملی نظیر WhatsNewPage، نکته روز (Tip of the Day) و جوایز (Awards)
  • میزبانی سمینارهای آنلاین
  •  کسب اطمینان از Bookmark شدن سایت
  •  فیلمهای کارتونی، مسابقات، لطیفهها و چیزهای کوچک
  • تابلوهای اعلانات (Bulletin Boards
  • بخشهای گپ زنی آنلاین، سمینارها و گروههای بحث و گفتگو
  • میهمانان ویژه یا شخصیتهای مشهور
  •  هدایا، جوایز و نظر سنجی
  • تاکتیکهای آفلاین برای افزایش بینندگان سایت



تشویق کاربران به دیدار مجدد از سایت

اگر از مشتریان سایت بخواهید هر چند وقت یکبار از سایت تجاری شما دیدن نمایند، نشان دهنده تمایل شما به دیدار مشتریان بالاخص مشتریان بالقوه از سایت است. هر اندازه مردم بیشتر از سایت دیدن کنند، احتمال اینکه چیزی از سایت خریداری نمایند، بیشتر خواهد بود. در واقع، باید تکنیکهای مورد استفاده برای بازگشت مجدد بینندگان به سایت را مناسب با بازار هدف انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر مسابقه ای در سایت برای کودکان ترتیب داده اید، نباید جایزه این مسابقه را دستگاه پخت نان خانگی قرار دهید. با این حال اگر خانواده ها و یا اعضای خانواده بازار هدف شما را تشکیل می دهند، هیچ مانعی ندارد که جایزه مسابقه کودکان، دستگاه پخت نان خانگی باشد. اگر بازار هدف شما صاحبان تجاری هستند، وسیله ای مانند Palm Pilot که می تواند در کارهای روزمره مورد استفاده قرار گیرد، مناسب است. اگر بازار هدف خود را اسکی بازان در نظر گرفته اید، بنابراین بلیط تعطیلات آخر هفته در یک کوهستان در خور مشتریان بازار هدف است. بایستی هنگام انجام هرگونه بازاریابی آنلاین، همیشه اهداف خود را به خاطر داشته باشید علت آن هم این است که اگر در این کار اشتباهی صورت گیرد ممکن است موجب گریز مخاطبان هدف شود.

استفاده از what s new page برای بازگشت بینندگان

عبارت What neW page ممکن است در سایتهای گوناگون معانی متفاوتی به خود گیرد. در برخی از سایتها، در این صفحه به صورت مختصر و مفید اطلاعاتی درباره آخرین تغییرات و اضافات انجام شده در سایت قرار می گیرد. صفحه What SneW page باید از صفحه اصلی (Homepage) قابل دسترسی بوده به طوری که وقتی مردم وارد سایت می شوند مجبور نباشند کل صفحات سایت را برای مشاهده صفحه What SneW Page جستجو نمایند. اگر بینندگان سایت با هر بار مراجعه به سایت، شاهد مطالب و چیزهای جدید در صفحه What SNew page باشند، به طور مرتب به سایت می آیند تا از تغییرات جدید مطلع شوند.
در غیر این صورت، ممکن است تنها ۲۰ دقیقه صرفا جستجو در سایت نمایند و بعد دیگر باز نگردند. در اینجا نیز می توانید یکی از ابزارهای بالا بردن میزان بازگشت بینندگان به سایت را یعنی کسب اجازه از کاربران از اینکه آیا تمایل دارند از طریق ایمیل از بخش What Snewpage باخبر شوند، بکار برید. تنها کاری که باید بکنید این است که از آنها برای فرستادن ایمیل اجازه بگیرید،
سپس نام آنها را جزء گروه خود نمایید. در برخی دیگر از سایتها، ممکن است What SneW به معنی تازه های صنعت و یا تازه های خط تولید باشد. به هر معنی که بکار رود، بایستی اطمینان حاصل کنید که این کار موجب جلب و جذب مخاطبان بازار هدف می شود. در اینجا هم می توانید از بینندگان برای ارسال ایمیل جهت آگاه کردن آنها استفاده نمایید. سپس در ایمیل، اطلاعات جدیدی که موجب بازگشت آنها و دیدار دوباره از سایت شود قرار دهید.

اجناس رایگان و دوست داشتنی

یکی از بهترین راههای افزایش بینندگان سایت، قرار دادن اجناس یا کالای رایگان است که همه آن را دوست دارند. در صورتی که هر هفته چیز متفاوتی را به صورت رایگان در سایت قرار دهید، بدین وسیله می توانید مطمئن شوید که جریان متداوم بازگشت بینندگان به سایت ادامه دارد. از طرفی وقتی در سایت خود اجناس رایگان می گذارید، سایت شما در فهرست سایتهایی که اجناس رایگان به کاربران می دهند، قرار می گیرد و لینکی از این فهرستها به سایت شما هدایت می شود. برای یافتن چنین فهرستهای اجناس رایگان، کافی است به یکی از موتورهای جستجو رفته و با کلید واژه «فهرست اجناس رایگان» (Free Stuff IndeX) و یا «لینکهای اجناسی رایگان» (Free Stuff Links) جستجو نمایید. حتماً با دیدن این فهرستهای طویل و اینکه چگونه افراد زیادی اجناس و کالای رایگان به صورت آنلاین به دست می آورند، شگفت زده خواهید شد.
لازم نیست اجناس رایگان خود را در اختیار همگان قرار دهید. می توانید به آسانی هر هفته مسابقه ای برای این کار ترتیب دهید. سپس از افرادی که به سایت وارد می شوند سؤال کنید آیا تمایل دارند برندگان مسابقه را به آنها اطلاع دهید که خود این کار باعث میشود با گرفتن ایمیل، اسامی برندگان را به آدرس ایمیل آنها بفرستید.
اگر قصد دارید تنها مخاطبان بازار هدف را بسوی سایت بکشانید، هرگز در سایت خود چیزهایی مثل محافظ صفحه نمایش (Screen SaVer)، بازیهای رایگان (ShareWare)، برنامه های کاربردی (Utilities) و غیره قرار ندهید. سعی کنید چیزهایی در سایت قرار دهید که تنها در صنعت و زمینه کاری شما مردم به آن علاقمند و خواهانش هستند. در صورتی که میزان بینندگان، اهمیت چندانی برایتان ندارد، چیزهای مفیدی که همه به آن نیاز دارند، در سایت قرار دهید. سعی کنید آرم و آدرس سایت را روی تمامی این چیزها قرار دهید. به عنوان مثال، می توانید در محافظ صفحه نمایش که به طور رایگان در اختیار بینندگان سایت قرار میدهید، آرام و نشانی سایت را به نمایش گذارید. در واقع بدین وسیله بدون اینکه هزینه ای پرداخت کنید، آرام و نشانی سایت خود را به صورت رایگان تبلیغ می کنید. یکی دیگر از روشهای جلب دیگران به دیدار مجدد از سایت، درج آدرس سایت بر روی اشیایی است که به طور رایگان به بینندگان سایت می دهید. برای اینکه افراد این اشیا (مثل mouse Pad) را در جایی مثل کنار کامپیوتر می گذارند و بدین وسیله تشویق می شوند سایت شما را یکباردیگر بازدید کنند.
از سوی دیگر لازم است اغلب اوقات در ارائه اجناس رایگان به بینندگان سایت، تنوع و تغییر ایجاد کنید و به مردم بگویید هر چند وقت یکبار این کار را انجام می دهید عبارتهایی مانند «ما هرهفته  اجناس رایگان خود را تغییر می دهیم» «اینجا کلیک کنید تا تغییرات جدید را بوسیله ایمیل به شما خبردهیم» برای این کار مناسب هستند.
در بازاریابی ویروسی نیز اجناس رایگان وسیله مناسبی به شمار می روند. سعی کنید در کنار اجناسی رایگان لینکی با عنوان «این موضوع را به دوست خود بگویید» (Tell afriend aboutthis)
بگذارید تا بینندگان سایت به سرعت و آسانی بتوانند این موضوع را به دوستان خود اطلاع دهند.

ارائه نمونه رایگان محصولات

می توانید با استفاده از یک رویکرد بازاریابی سنتی، نمونه های رایگان از محصولات خود را در وب سایت قرار دهید، بازتاب آن را با ایمیل پیگیری نمایید و نظرات افرادی که نمونه رایگان محصولات شما را دریافت کرده اند، جویا شوید، آیا به مشکلی برخورده اند و آیا سؤالی در مورد محصول دارند. در محصولات خود لینکی با عنوان «برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت مراجعه کنید» قرار دهید و به کسانی نسخه معمولی آن محصول را خریداری میکنند، تخفیف قائل شوید. در صورتی که محصولات زیادی در سایت قرار داده اید، می توانید برای نمونه رایگان از محصولات دیگری استفاده کنید. از بینندگان سایت بپرسید آیا مایل هستند وقتی در نمونه رایگان محصولات تنوع یا تغییر ایجاد می کنید از طریق ایمیل به آنها اطلاع دهید. این کار باعث میشود با کسب اجازه از کاربران به طور مرتب نمونه های رایگان خود را به آنها یادآوری کنید. همچنین می توانید آنها را از اطلاعات جدید در رابطه با سایت، محصولات و یا شرکت باخبر سازید. این امر بینندگان سایت را تشویق میکند مجدداً از سایت دیدن نمایند. حتماً به خاطر داشته باشید هنگام ارسال ایمیل به بینندگان سایت فایل امضای (Signaturefile) خود را همراه نامه الصاق نمایید.

جلب بینندگان با کوپن و تخفیف

به مشتریان خود برگه های کوپن که قابل چاپ از روی سایت باشند، پیشنهاد دهید. می توانید برای تشویق مردم به بازدید از سایت هر روز و یا هر هفته این کوپنها را تغییر دهید. اگر مردم بدانند داد و ستد سودآوری در سایت شما وجود دارند، بارها و بارها به سایت باز خواهند گشت. این روش استراتژی بزرگی است به خصوص اگر به همراه ارائه نمونه های رایگان محصول باشد. اگر مردم از محصول رضایت داشتند، به آنها کوپنی برای خرید نسخه معمولی محصول با تخفیف دهید. اگر نسخه معمولی محصول شما توانست رضایت آنها را جلب کند، آنها این بار قیمت محصول را تماماً خواهند پرداخت و یا آن را به دوستی پیشنهاد میدهند. حتی می توانید از مردم بپرسید آیا تمایل دارند آنها را از بروز رسانی کوپنها در سایت وب بوسیله ایمیل باخبر سازید. در چنین مواقعی فرصت خواهید داشت در این نامه اطلاعات جدیدی درباره شرکت و بازرگانی خود بگنجانید. در صورتی که هم وب سایت و مکان فیزیکی هر دو را با هم داشته باشید، پیشنهاد ارائه کوپن بسیار مؤثر واقع می افتد. این راهها روشهای کارآمدی برای جلب مشتریان به فروشگاه می باشند. می توانید یک بنر (banner) تبلیغاتی که لینک آن به سایت منتهی می شود بسازید. بنرهای تبلیغاتی باید طوری طراحی شوند که مخاطبان بازار هدف را به سوی سایت بکشانند. می توانید کوپن خود را با سایتهای که محصولاتی مشابه محصولات شما به فروش میرسانند ولی رقیب شما نیستند، مبادله کنید. توجه داشته باشید در کوپنی که روی سایت آنها قرار می گیرد، لینکی به سایت شما قرار گیرد و در مورد کوپن آنها نیز به همین ترتیب رفتار شود. یکی دیگر از مزایای استفاده از کوپن این است که با پیشنهاد کوپن به کاربران، هزینه های شما تا مقادیر زیادی کاهش می یابد، بخاطر اینکه مردم این کوپنها را خودشان چاپ می کنند. به خاطر داشته باشید شرایطی را برای چاپ کوپنهای موجود در سایت تعیین کنید. به عنوان مثال، تاریخ انقضا کوپنها را مشخص نمایید. ممکن است فردی کوپنی را چاپ کرده و پس از گذشت یکسال بخواهد از آن استفاده کند. باید تاریخ انقضای کوپن را نزدیک تاریخ چاپ کوپن قرار دهید. این کار سبب تشویق بینندگان به استفاده سریع از کوپن و همین طور موجب بازگشت کاربران برای دریافت کوپنهای جدید می شود.
بخشهای ویژه و معرفی سایت
هرکس به نوعی مایل است به داد و ستد بپردازد. می توانید بخشی ویژه ای را برای قسمت های ارتقا یافته سایت اختصاص دهید و یا به طور مرتب تغییراتی در قسمتهای مختلف سایت ایجاد کنید و بینندگان سایت را با چنین عبارتی مطلع سازید: «ما بخشهای ویژه سایت را هر هفته تغییر می دهیم.سایت ما را bookmark " کرده و هر هفته به آن سربزنید.»
همچنین می توانید برای کسب اجازه بازاریابی از چنین عباراتی استفاده کنید:«ما هر هفته در
بخشهای ویژه سایت تغییراتی ایجاد می کنیم. در صورت تمایل به اطلاع یافتن از تغییرات به روز شده اینجا کلیک نمایید» و یا «برای دستیابی به آخرین تغییرات هفتگی از طریق ایمیل اینجا کلیک کنید.» هنگام ارسال چنین ایمیلهایی اطمینان یابید انگیزه و محرکی برای دیدار مجدد از سایت و لینکهای فوق متنی مناسب و جذاب در ایمیل وجود داشته باشد.
در صورتی که می خواهید بینندگان سایت، بخش های ویژه سایت را به دوستانشان خبر دهند، این امکان را به آسانی و سهولت در سایت فراهم کنید. برای این کار می توانید دکمه «دوستان خود را از وجود بخشهای ویژه مطلع کنید» را در صفحه بخش های ویژه و ارتقا یافته سایت قرار دهید. حتی می توانید شیوه های بازاریابی ویروسی را با محرک هایی چون «به سه نفر از دوستان خود بخشهای ویژه سایت را اطلاع دهید و ... (چیزی که مناسب بازار هدف باشد) جایزه بگیرید.» بکار گیرید.

تقویم رویدادها وسیلهای برای آگاه کردن بینندگان

یکی از راههای تشویق دیگران به دیدار مجدد از سایت، ارائه تقویم جامع و به روز از رویدادها و وقایع مربوط به شرکت و صنعت می باشد تقویم شرکت بایستی همواره به روز و جدید بوده و ارزشی مطالعه کردن را داشته باشد. به عنوان مثال تقویم رویدادهای مربوط به یک گروه موسیقی بایستی برنامه اجراهای انجام شده و یا آتی را نشان دهد. تقویم رویدادهایی که قرار است در گروه تجاری شما روی دهد، می تواند برای اعضا اتاق بازرگانی و یا هیئت تجاری سودمند واقع شود. نکته اینجاست تا زمانی که چنین اطلاعات جدید و سودمندی در سایت وجود داشته باشد، افراد زیادی را برای بازگشت مجدد به سایت ترغیب می کند. استفاده از تقویم رویدادها در سایتهای عمومی سودمند می افتد چرا که به عنوان مثال ساکنان محل اغلب برای کسب آخرین اخبار و رویدادهای محلی به چنین صفحاتی رجوع می کنند. در اینجا هم می توانید از مردم بپرسید آیا مایل هستند آخرین اخبار و رویدادها را به وسیله ایمیل به آنها اطلاع دهید.
در صورت با ارزش بودن اطلاعات تقویم، می توانید دیگران را تشویق کنید تا در سایت خود لینکی به
صفحه تقویم رویدادهای شما قرار دهند. اینکه مردم از طریق سایت دیگری به صفحه تقویم رویدادهای شما وارد شوند، به مراتب نسبت به حالتی که مطالب موجود را در سایت مطالعه کنند، تأثیر و نتایج بهتری به دنبال دارد و سبب ترافیک سایت می شود.

جذب بینندگان به وسیله برگزاری مسابقه

برگزاری مسابقه در سایت از بهترین روشهای افزایش بینندگان سایت است. بر اساس تحقیقات انجام شده یک شرکت تحقیقات بازرگانی در نیویورک، به نام ارتباطات ژوپیتر، مسابقه آنلاین یکی از فعالیت هایی است که در میان سایر فعالیتهای آنلاین به سرعت در حال رشد است. طبق گزارشهای این شرکت، ۹۹ درصد از کاربران اینترنتی آمریکا در این مسابقات شرکت کرده اند. برخی از سایتها به منظور جذب مشتریان به دیدار مجدد از سایت، مسابقات هفتگی و یا ماهانه د سایت برگزار میکنند. همچنین، یکی از بهترین راهها برای آگاهی از بازار هدف، برگزاری چنیر مسابقاتی و درخواست از مردم برای پر کردن فرمهای مرتبط است.
نوع سؤالات مطرح شده در چنین مسابقاتی بستگی به اهداف بازاریابی اینترنتی دارد. اگر قصد دارید توجه افراد زیاد و متفاوتی را بدون در نظر گرفتن نوع آنها به سایت جلب کنید، آیتم های متفاوتی همچون پول، سفر، ماشین، کامپیوتر و غیره را در سوالات مطرح شده قرار دهید
نظیر نام، نشانی، شماره تلفن و نشانی ایمیل پر کنند. اگر میخواهید به اطلاعات دیگری دست یابید، از مردم بخواهید به سوالاتی راجع به محصولات شرکت پاسخ گویند. اگر جایزه ای که می خواهید به مردم دهید، یکی از محصولات شرکت می باشد، از آنها بخواهید نظرات خود را مختصر و مفید راجع به هدیه ای که از سوی شرکت نصیب آنها می شود، بنویسند.
می توانید با این کار دیگران را تشویق کنید که در مسابقات شرکت کنند. ممکن است این افراد در آینده اقدام به خرید محصولات شما نمایند. گاهی اوقات، اطلاعاتی که مردم از طریق سایت در اختیار شما می گذارند، بسیار ارزشمند و کارآمد است.
در صورتی که محصولات شما برای جایزه دادن مناسب است و افراد گوناگونی آن را می پسندند، می توانید با سایتهایی که در آنها مسابقه برگزار می شود، ارتباط برقرار کنید و از آنها بخواهید، جایزههای مسابقات را از طریق محصولات شما تأمین کنند. همین امر موجب میشود تعداد زیادی از مردم از وجود چنین محصولاتی آگاهی یابند. حتی می توانید نمایی از محصولات خود را در این سایتها گذاشته و با لینکی آن را به سایت شرکت خود هدایت کنید. ارائه جایزه از محصولات در سایت برگزار کننده مسابقه، بیش از آنکه برای شما سودآوری داشته باشد، برای آن سایت منفعت دارد، چرا که دادن جوایز رایگان ارزش آن سایت را بالا می برد.
یکی از کارهای دیگر، بوجود آوردن جو رقابت در چنین مسابقاتی است. اگر موضوع سایت مربوط به آشپزی و یا شیرینیپزی است، میتوانید از بینندگان سایت بخواهید بهترین دستور آشپزی و یا شیرینیپزی خود را با استفاده از محصولات غذایی شما به سایت ارسال کنند. مسلماً مردم برای کسب اطلاع از برنده بهترین دستور آشپزی به سایت مراجعه میکنند و از این طریق می توانید ایدههای خوبی برای کارهای بازاریابی در آینده بدست آورید. مسابقات دیگری که می توانید اقدام به برگزاری آن برای سایتهای مختلف کنید، عبارتند از: مسابقه بهترین عکس با محصولات X بهترین داستان درباره محصولات X بهترین طرح برای محصول X و غیره. این کار موجب آگاهی عده کثیری از افراد و بالارفتن فروش محصولات می شود. هر قدر این مسابقات ارتباط و هماهنگی بیشتری با محصولات داشته باشند، اثرات آن بهتر خواهد بود. همین طور بهتر است بجای یک جایزه بزرگ، چندین جایزه کوچک هدیه دهید. چرا که این کار شما را در نظر کسانی که هنوز به سایت سرنزده اند، سخاوتمند جلوه می دهد و پیش خود فکر می کنند با بازدید از این سایت شانس بیشتری برای برنده شدن خواهند داشت. می توانید از مسابقه دهندگان بخواهید در فرم مربوط به مسابقه به سه سوال مرتبط با محصولات و خدمات پاسخ دهند. مردم برای پاسخ دادن به سوال مسابقه بایستی صفحات سایت را ببینند و در اینجا سه سوال مطرح شده، به نوعی کار بازاریابی در سایت را انجام می دهد. می توانید اطلاعات لازم در مورد بازار هدف را از این مسابقات بدست آورید. مثلاً از آنها بپرسید چه چیزی در تصمیم برای خرید آنها بیشترین تأثیر را می گذارد. حتی می توانید اطلاعاتی راجع به منطقه جغرافیایی و یا روانشناسی از آنها بپرسید. برای بینندگان سایت این امکان را فراهم کنید تا بتوانند هر روز در مسابقه شرکت کنند، البته شما نیز از بازگشت بینندگان به سایت خوشحال خواهید شد. مسئله دیگر، تغییر در اطلاعات مربوط به فرم شرکت در مسابقه در فواصل زمانی معین است. سعی کنید لینکی را برای هدایت به سایر بخشهای سایت که موجب بازگشت مجدد مشتریان می شود نظیر بخش ارائه کوپن و بخش هدایای ویژه الکترونیکی قرار دهید. به خاطر داشته باشید، نوع و چگونگی چنین مسابقاتی باید با اهداف بازاریابی هماهنگی و ارتباط داشته باشد. برای این کار می توانید از روشهای کسب اجازه از مشتریان برای ارسال ایمیل (به عنوان مثال، گذاشتن لینکی با عنوان «اینجا کلیک کنید تا از مسابقات جدید آگاه شوید» و یا بازاریابی ویروسی («دوستان خود را از این مسابقه باخبر کنید»Tell afriendaboutthis gTeat COnteSt) استفاده کنید. حتی می توانید برای این کار از اهرمهای دیگری نظیر، پنج تن از دوستان خود را از این مسابقه آگاه سازید و یک امتیاز اضافی کسب کنید» بهره گیرید. مسابقات خود را شرطی کنید به عنوان مثال: «با ثبت عضویت در سایت، از هدایای ویژه الکترونیکی هفتگی و ... (چیزی که مورد علاقه مخاطبان بازار هدف باشد) بهره مند شوید.»
قبل از برگزاری هر مسابقه ای، تمامی مسائل قانونی را کاملاً بررسی کنید. امکان دارد محدودیتهایی وجود داشته باشد که شما از آن اطلاع ندارید (به عنوان مثال شاید برای برگزاری قرعه کشی نیاز به یک مجوز قانونی باشد). همین طور به یاد داشته باشید، نشانی پست الکترونیک بینندگان سایت را برای ارسال اسامی برندگان به نشانی آنها بگیرید. در اینجا نیز کسب اجازه از کاربران برای ارسال ایمیل به آنها و آگاه ساختن آنها از برندگان سایت و همچنین آگاه کردن آنها از هدایای ویژه سایت، امتیازات زیادی نصیب شما می کند. همچنین می توانید دامنه مسابقات خود را از طریق اعلام عمومی، ارسال به لیستهای پستی، گروههای خبری، فایل امضای پست الکترونیک، انتشار بیانیه خبری و همینطور لینک های موجود در سایتهای مسابقه گسترش دهید. برخی از سایتهای مشهور مسابقه که شاید بخواهید سایت خود را
در زمره چنین سایت هایی قرار دهید، عبارتند از:

Contest Guide (http://www.contestguide.com)
Contest Hound (http://www.contesthound.com)
About Contest (http://contests.about.com)
Red Hot Sweeps Sites (http://www.redhotsweeps.com)
Contests and Sweepstakes Directory (http://www.sweepstakescontests.com)
Winning Ways Online Sweeps (http://www.onlinesweeps.com)


این مطلب ادامه دارد...


مقالات مرتبط به طراحی سایت :

قسمت دوم عواملی که موجب بازگشت بینندگان سایت می شود
عواملی که موجب بازگشت بینندگان سایت می شود
بازاریابی از طریق سایت
تعیین اهداف برای وب سایت