» مقالات تجارت الکترونیک » مقالات هایبرد » چقدر از رنگ سیاه در طراحی وب سایت استفاده می کنید

چقدر از رنگ سیاه در طراحی وب سایت استفاده می کنید

چقدر از رنگ سیاه در طراحی وب سایت استفاده می کنید

4582  تعداد بازدید  |  یکشنبه 12 مرداد ماه 1393

در واقع شاید نتوان رنگ سیاه را به عنوان یک رنگ مورد پسند همه یافت. در طیف رنگ ها از رنگ سیاه به عنوان تاریکی ، پوچی یا چیزی که مانند سیاه چاله هر چیزی را در خود محو می کند شناخته می شود. شاید بهترین مثال برای رنگ مشکی اشاره به سیاه چاله ها باشد که با جاذبه خاص خود هر نور و چیزی را به طرف خود کشیده و در خودش حل می کند .

 



در واقع شاید نتوان رنگ سیاه را به عنوان یک رنگ مورد پسند همه یافت. در طیف رنگ ها از رنگ سیاه به عنوان تاریکی ، پوچی یا چیزی که مانند سیاه چاله هر چیزی را در خود محو می کند شناخته می شود. شاید بهترین مثال برای رنگ مشکی اشاره به سیاه چاله ها باشد که با جاذبه خاص خود هر نور و چیزی را به طرف خود کشیده و در خودش حل می کند
 .

 

همین طور ما در زندگی روزمره خود در بسیاری از اشیاء یا محیط پیرامون خود از رنگ های سیاه استفاده می کنیم مثل : پارچه ها ، وسایل ، آسمان شب و چیزهای دیگر .

ترس بشر از تاریکی و کوری و حس بد او نسبت به این رنگ از دیرباز وجود داشته و دارد و می توان این ترس را در مطالبی مثل روز سیاه ، جادوی سیاه ، لیست سیاه ، مرگ سیاه و … یافت .

 

فروش سیاه :

رنگ سیاه همیشه هم مورد نفرت نیست و در بعضی از اوقات به عنوان رنگی معتبر ، قدرتمند ، تاکیدکننده نیز شناخته می شود که می توان از آن در زیبایی و مدرن و غیر متعارف کردن انواع چیزها به کار برد. می توان گفت که تقریبا 80% نام های تجاری را می توان با استفاده از رنگ سیاه برای افزایش به رسمیت شناختن آن به کار برد .

اگر می خواهید مردم را به طرف محصولات خود جذب کنید ، رنگ سیاه بهترین رنگ برای نشان دادن محصولات لوکس و بی عیب و نقص شماست و باعث می شود تا یک احساس پختگی و مدرن بودن به هر چیزی داده شود .

اگر می خواهید بازدیدکنندگان وب سایت شما احساس کنند که محصولات شما بسیار با کیفیت هستند ، رنگ سیاه بهترین انتخاب است .

 

تایپوگرافی سیاه در مقابل پس زمینه سیاه :

عمدتا در تایپوگرافی ها و متن های درون یک صفحه وب یا هر طرح گرافیکی دیگری از رنگ سیاه و طیف های رنگی نزدیک به آن استفاده می شود. اما این موضوع زمانی کاربرد دارد که پس زمینه مورد استفاده دیگر از رنگ تیره و سیاه نباشد و برای وب سایت های مبتنی بر بکگراند سیاه هیچگاه این موضوع توصیه نمی شود و در این مواقع بهتر است که از رنگ های روشن و متضاد مثل سفید برای فونت ها استفاده شود .

استفاده پس زمینه سیاه در طراحی وب سایت به عنوان عاملی برای در کانون توجه قرار دادن عناصر مختلف در صفحه بکار می رود که عمدتا شامل وب سایت هایی است که به عنوان Portfolio استفاده می شوند .

فواصل طولانی :

اصولا هر عنصری که در پس زمینه سیاه قرار می گیرد ، این احساس را به وجود می آورد که عناصر و بلوک های درون صفحه بسیار به هم نزدیک هستند و فاصله ای ندارند. به همین دلیل طراحان وب باید فاصله بیشتری را بین عناصر مختلف مثل متن ها ، تصاویر ، اشکال و … بدهند تا بدون به هم ریختگی راحتتر نمایش داده شوند .

 

انتخاب صحیح فونت :

به طور کلی اصل ایجاد فواصل طولانی بین خطوط ، حروف و کلمات و تصاویر برای سایت های سیاه به عنوان یک امر مهم شناخته می شود. اصولا در وب سایت های با رنگ سیاه از فونت های ساده و بدون هیچ پیچیدگی استفاده شده و فقط برای تیتر مطالب و سرفصل ها می توان از فونت هایی با تایپوگرافی های خاص استفاده کرد .


 

انتخاب صحیح کنتراست متن و پس زمینه :

استفاده از رنگ سیاه خالص و فونت های سفید باعث می شود تا بازدیدکننده بعد از مدت کمی در مطالعه و خواندن مطالب خسته شود. می توان برای جلوگیری از این موضوع از رنگ های ملایم تر و استفاده از سایه برای فونت ها استفاده کرد.

 

ترکیب سیاه با رنگ های دیگر :

همان طور که در بالا اشاره شد ، رنگ سیاه تمام عناصر موجود در صفحه را در احاطه خود داشته و به همین دلیل است که باید از رنگ های متضاد و روشن در اینگونه وب سایت ها استفاده کرد. حتی می توان از رنگ های مکمل و اما روشن تر نسبت به رنگ سیاه استفاده کرد .

 

سیاه + قرمز :

وب سایت هایی که از پس زمینه سیاه به همراه رنگ قرمز استفاده می کنند ، یک سایت زیبا و محبوب را در یادها قرار می دهند و طراح با خلاقیت خود ترکیبی زیبا از این دو رنگ را به نمایش در می آورد .

 

سیاه + زرد :

استفاده از رنگ زرد به همراه پس زمینه سیاه می تواند عناصر موجود در صفحه وب را درشت تر ، روشن تر و برجسته تر نمایش دهد .

 

سیاه + آبی

شاید تنها رنگی که می تواند با رنگ سیاه یک ترکیب فوق العاده را داشته باشد ، رنگ آبی است. استفاده از این دو طیف رنگی یک حس متعادل و معتبر و خوش فرم بودن را به نظر می رساند .

 

سیاه + سبز :

رنگ سبز به همراه رنگ سیاه همیشه یک حس تازه و جذاب را به نظر می رساند و به نوعی حس تازگی و تسکین دهنده و نیروبخش را دارد .

 

سیاه + صورتی

شاید در نگاه اول ترکیبی از رنگ سیاه و صورتی برای زنان مناسب تر باشد ، اما اتحاد این دو رنگ برای طراحی وب سایت های شخصی و توسعه دهندگان نرم افزار بسیار عالی است .

البته استفاده از رنگ سیاه و مشکی فقط به طراحی وب سایت محدود نمی شود و می توان از آن در طراحی کارت ویزیت ها ، سایت های فروشگاهی ، بنرها و پوسترها و دیگر چیزها استفاده کرد .

 

نتیجه :

رنگ مشکی یا سیاه به عنوان یک رنگ خنثی شناخته می شود که نمادی از قدرت ، تشریفات و وقار است و در مواقعی هم به عنوان رنگی برای عزا ، مرگ و ترس استفاده می شود. استفاده از رنگ مشکی در طراحی وب سایت باعث می شود تا یک حس سنتی و غیرمتعارف با توجه به ترکیب با رنگ های دیگر به کاربر القاء شود .

از این رنگ نه تنها در پس زمینه سایت ها ، بلکه در تایپوگرافی و تصاویر و دیگر عناصر در صفحه وب استفاده می شود و به نوعی یک حس فضای کوچکتر و در عین حال شیک را تداعی می کند .

اما نباید فراموش کرد که از رنگ مشکی بیشتر در وب سایت هایی استفاده می شود که مطالب کم را ارئه می دهند و اصولا شامل فروشگاه های آنلاین و یا وب سایت های خدماتی و Portfolio می شود .