» مقالات تجارت الکترونیک » طراحی سایت » معرفی انواع طراحی سایت (قسمت دوم)

معرفی انواع طراحی سایت (قسمت دوم)

معرفی انواع طراحی سایت (قسمت دوم)

9488  تعداد بازدید  |  دوشنبه 12 مهر ماه 1395

حراجی های الکترونیکی برای بیشتر شرکت ها و افراد به کانال های مهم خرید و فروش تبدیل شده اند.

طراحی سایت تخفیف
مزایا، محدودیت ها و تاثیرات حراجی های الکترونیکی
حراجی های الکترونیکی برای بیشتر شرکت ها و افراد به کانال های مهم خرید و فروش تبدیل شده اند. حراجی های الکترونیکی به خریداران امکان می دهند تا صرف نظر از محل برگزاری حراجی به کالا و خدمات مورد نیاز خود دست یابند. به علاوه اطلاعات دقیقی در مورد قیمت ها، محصولات، میزان عرضه  و تقاضای فعلی و نظایر این ها وجود دارد. این خصوصیات برای همه مزیت محسوب می شود.

محدودیت های حراجی های الکترونیکی
حراجی های الکترونیکی دارای چند محدودیت نیز می باشند. مهم ترین محدودیت مربوط به امنیت پایین، امکان کلاهبرداری و تعداد اندک اعضای شرکت کننده است.
 امنیت پایین: برخی از حراجی های C2C که در اینترنت برگزار می شوند ایمن نیستند، زیرا در محیطی مجازی برگزار می شوند و ممکن است شماره های کارت اعتباری در حین مراحل پرداخت دزدیده شوند. روش های پرداخت مانند paypal.com) PayPal) برای حل این مشکل مورد استفاده قرار می گیرند. به علاوه برخی حراجی های B2B روی خطوط خصوصی و با امنیت بسیار بالا برگزار می شوند.
احتمال کلاهبرداری : اقلام مورد حراج ممکن است بسیار منحصربه فرد ، دست دوم یا عتیقه باشند. چون خریدار نمی تواند اقلام را از نزدیک ببیند، ممکن است کالای دیگری را دریافت کند. ضمناً خریداران نیز می توانند کلاهبرداری کنند. ممکن است خریداری کالا یا خدماتی را دریافت کرده و هزینه آن را پرداخت نکند. بنابراین نرخ کلاهبرداری در حراج های الکترونیکی بسیار بالا است.
تعداد کم شرکت کنندگان: برخی حراجی ها فقط میهمانان دعوت شده دارند. برخی دیگر فقط برای تجار باز هستند. محدودیت شرکت در حراجی برای فروشنده اشکالاتی به وجود می آورد.

تأثیرات حراجی
 چون اقلام به حراجی گذاشته شده بسیار متنوع هستند. منطق موجود در پشت حراجی و انگیزه شرکت کنندگان در آن نیز کاملاً متفاوت است. تأثیرات حراجی های الکترونیکی را می توان به صورت زیر بیان کرد:
-   حراجی به عنوان مکانیزم مشارکت: از حراجی ها بیش از پیش به عنوان یک مکانیزم مشارکتی برای برقراری توازن در قیمت ها استفاده می شود.
-   حراجی به عنوان مکانیزمی برای تعیین قیمت: در مورد اقلامی که در بازارهای سنتی خرید و فروش نمی شوند مانند اجناسی منحصر به فرد یا عتیقه یا برای اقلامی که به ندرت یا در فواصل زمانی بسیار زیاد عرضه می شوند، حراجی بازاری ایجاد می کند که خریداران و حتی متخصصین امر را به خود جلب می کند. با عرضه تعداد زیادی از این اقلام در یک محل و زمان واحد و با جلب توجه افراد مختلف، حراجی ها وضعیت بازار را به گونه ای آماده می کنند که قیمت مطلوب در آن تصویب شود. به عنوان مثال می توان به حراجی آثار هنری منحصر به فرد، بنرهای وب و فضای تبلیغات اشاره کرد.
-   حراجی به عنوان مکانیزم توزیعی ملموسی: در برخی حراجی ها اقلام بسیار ویژه ای ارائه می شوند. در چنین مواردی حراج گذاران تعداد بسیار محدودی از اقلام را به حراج می گذارند و از حراجی به عنوان مکانیزمی برای جلب توجه خریدارانی استفاده می کنند که به چانه زنی و یافتن اقلام نادر علاقه دارند.
-   حراجی به عنوان مؤلفه ای از تجارت الکترونیکی: حراجی ها می توانند کاملاً مستقل عمل کرده یا با دیگر فعالیت های تجارت الکترونیکی همراه شوند.

مبادله پایاپای و مذاکره Online
دو مکانیزم وجود دارند که روز به روز شهرت بیشتری در تجارت الکترونیکی پیدا می کنند: مبادله پایاپای و مذاکره الکترونیکی.

مبادله پایاپای online
مبادله پایاپای یا معاوضه کالا و خدمات، قدیمی ترین روش تجارت است. امروزه این امر عمدتاً بین سازمان ها انجام می گیرد. مشکلی مبادله کالا این است که یافتن شرکای تجاری کار دشواری است. تجار و مصرف کنندگان می توانند از تبلیغات دسته بندی شده برای مشخص کردن نیازها و کالاهای عرضه شده خود استفاده کنند، اما باز هيم ممکن است به نیازهای خود دست نیابند. واسطه ها ممکن است مفید واقع شوند، اما بسیار گران تمام می شوند چرا که بین بیست تا سی درصد کمیسیون برمی دارند و معمولا کند عمل می کنند.
مبادله پایاپای الکترونیکی می تواند با جلب شرکای بیشتر تا حدی این مشکل را برطرف کند. به علاوه معاوضه می شوند عبارتند : فضای اداری، فضای ذخیره سازی و فضای کارخانه، تأسیساتی که مدتی است مورد استفاده قرار نگرفته اند، نیروی کار، محصولات و بنرهای تبلیغاتی (توجه داشته باشید که گاهی اوقات باید برای معاوضه کالا مالیات بپردازید و باید آن را در نظر بگیرید).
مبادله پایاپای الکترونیکی در بازارهای مبادله ای انجام می شود، بازارهایی که در آن واسطه ای ترتیب انجام مبادله را می دهد.این مبادلات می توانند بسیار مفید واقع شوند.وب سایت های مبادله ای معروف عبارتند از : intagio.com ،allbusiness.com و whosbartering.com مراحل کار به این شکل است: اول شرکت اعلام می کند می خواهد چه اقلامی را ارائه دهد.سپس بازار ارزش محصولات یا خدمات ارائه شده توسط شرکت را ارزیابی کرده و بهای آن را مشخص می کند. حال شرکت می تواند بر اساس بهای تعیین شده از بازار خرید کند.

مذاکره Online
برای قیمت گذاری پویا باید از روش مذاکره استفاده کرد .از این روش معمولا برای قیمت گذاری محصولات بسیار گران یا ویژه و همچنین هنگامی که تعداد زیادی از کالا  به فروش می رسد استفاده می شود. درست مانند حراجی ها، قیمت های توافقی از مذاکره فروشنده و خریدار حاصل می شوند. البته در مقایسه با حراجی ها ، مذاکره نیز با  اصطلاحاتی مانند روشی پرداخت وکارت اعتباری سروکار دارد. مذاکره در دنیای Offlineپدیدهای شناخته شده است (مانند آژانس املاک، خرید و فروشی آتومبیل و کارهای پیمانکاری). به علاوه، در مواردی که هیچ کالا یا خدمات استانداردی وجود ندارد، مانند محصولات و خدمات دیجیتالی که سفارشی و گروهی ارائه می شوند، نمی توان از قیمت گذاری ثابت استفاده کرد. خصوصیات این خدمات سفارشی برای افراد مختلف متفاوت است.و بنابراین می توانند برای تعیین قیمت آن مذاکره کنند.
به عقیده Choi and Whinston (2000) مذاکره Online(الکترونیکی)ساده تر از مذاکره offline  است .به دلیل ارائه محصولات و خدمات سفارشی و گروهی، معمولا مذاکره هم برای تعیین قیمت و هم برای تعیین شرایط فروشی ضروری است. بازارهای الکترونیکی امکان مذاکره Online را تقریباً برای تمام محصولات و خدمات ارائه میدهند. عواملی که می تواند باعث سهولت مذاکره Online شود، شامل این موارد است: فناوری کامپیوتری که فرآیند مذاکره را تسهیل می کند و عامل های نرمافزاری (هوشمند) که جستجو و مقایسه را امکان پذیر کرده و از این طریق خدمات مناسبی را در اختیار مشتریان قرار می دهند.

تجارت الکترونیکی در محیط بیسیم: تجارت سیار
گسترش روزافزون کاربرد شبکه های بی سیم و سیار، ابزارها (HandSetها، PDA ها و غیره) و نرم افزارهای میانجی (نرم افزارهایی که ماژول های برنامه کاربردی را با زبان ها و محیط های مختلف کامپیوتری به هم مرتبط می کنند) فرصت های جدیدی را ایجاد کرده است. این فناوری های جدید انجام امور کامپیوتری سیار را امکان پذیر ساخته و اجازه دسترسی بلادرنگ به اطلاعات، برنامه های کاربردی و ابزارهایی را می دهند که تا همین اواخر فقط از طریق کامپیوترهای رومیزی قابل دسترسی بوده اند. منظور از تجارت سیار انجام تجارت الکترونیکی از طریق ابزارهای بی سیم یا ابزارهای قابل حمل از جمله کارت های هوشمند است . این روش گاهی اوقات mobile business نیز نامیده می شود که تعریفی گسترده تر را دربرمی گیرد که در آن محیط اقتصاد الکترونیکی کاملاً بی سیم است.
این همه علاقه و توجه به موضوع تجارت بسیار بی دلیلی نیست. طبق تحقیقات انجام شده اخیر توسط (2004) Telecom Trends International، تعداد کاربران تجارت بسیار در سال ۲۰۰۳ حدود ۹۵ میلیون بود که در سنوات بعدی افزایش چشمگیری یافته است. به علاوه، درآمد حاصل از تجارت سیار نیز با گذشت زمان به طور چشمگیری افزایش یافته است.
با اتصال ابزارهای سیار به اینترنت می توان به کاربران اجازه داد تا معاملات را از هر جایی در دنیا انجام دهند. طبق برآوردهای گروه Gartner دست کم چهل درصد از تمام معاملات B2C در سال ۲۰۰۵ از طریق ابزارهای بی سیم و هوشمند انجام شده و درآمدی حدود دویست میلیارد دلار در پی داشته است (Telus 2002 Mobility). سایرین ارقام بالاتری را پیش بینی می کنند، زیرا معتقدند ابزارهای سیار به زودی جای PC ها را برای دسترسی به اینترنت خواهد گرفت و بیش از پانصد میلیون کاربر برای آن پیش بینی می کنند. البته برخی نیز معتقدند این روند بسیار کند اتفاق خواهد افتاد.

آینده نوید بخش تجارت سیار
از سال ۱۹۹۹، تجارت سیار یکی از موضوعات بحث برانگیز به طور کلی در IT و به طور خاصی در تجارت الکترونیکی بوده است. قابلیت حمل ابزارها به طور کلی روش برقراری ارتباط بین مردم و شرکای تجاری را تغییر داده و شکل دیگری به ارتباطات و همکاری ها بخشیده است. به نظر میرسد کاربردهای این ابزارهای سیار طرز زندگی و حتی انجام معاملات را تغییر خواهند داد. قسمت اعظم فرهنگ اینترنت که در حال حاضر مبتنی بر PC است، در آینده وابسته به ابزارهای سیار خواهد بود. در نتیجه تجارت سیار، مدلهای کسب و کار جدیدی را برای تجارت الکترونیکی ارائه خواهد کرد که در حال حاضر مبتنی بر موقعیت جغرافیایی هستند.
یکی از نتایج حاصل از تجارت سیار پدیدهای به نام امور کامپیوتری فراگیر است. یکی از کاربردهای این پدیده استفاده از RFID برای اصلاح زنجیره تأمین است.
هر چند در حال حاضر مشکلات زیادی در استعمال همه گیر تجارت سیار وجود دارد، اما در آینده بسیاری از این مشکلات کاهش یافته یا به طور کامل از بین خواهند رفت. شرکت های زیادی هستند که استراتژی خود را به سمت ابزارهای سیار سوق می دهند. بیشتر شرکت های بزرگ که حضور فعال در بازار دارند (مانند Time Warner ،AT& T ،Sony ،Intel ،IBM ،Microsoft) شیوه های خود را تغییر می دهند تا برای تولید محصولات و خدمات از تجارت سیار بهره بگیرند. Nokia که یکی از شرکت های شناخته شده در جهان است، فقط به دنبال فروش تلفن های همراه بیشتر نیست، بلکه می خواهد نقش اصلی را در صنعت تجارت سیارا ایفا کند. به همین ترتیب بیشتر شرکت های ارتباطات سیار از Werizon گرفته تا Vodafone، استراتژی های خود را به سمت و سوی محصولات و خدمات سیار سوق می دهند. General Motors در ایالات متحده در سال ۲۰۰۴ بیشی از ۱/۴ میلیون خودرو تولید می کرد که مجهز به سیستم های ارتباطی و امنیتی بودند و این مقدار در سال ۲۰۰۵ کند (2004 ,DOCoMo .(onStar.com بزرگ ترین پورتالی سیار جهان (nttdocomo.com) میلیاردها دلار سرمایه گذاری میکند تا خدمات خود را از طریق i-mode به سایر کشورها ارائه دهد. در پایان این که فقط در اروپا بیش از دویست شرکت وجود دارند که خدمات پورتال سیار ارائه می دهند.

I:MODE : پورتال سیار موفق
برای مشهود تر شدن گسترش روزافزون تجارت سیار، اجازه دهید پورتالی Inttdocomo.com) DOCOMo) را مورد بررسی قرار دهیم که پیشگام در سرویسی بی سیم بوده و در ژاپن بین سال های ۱۹۹۹ و۲۰۰۰ انقلابی به پا کرده است. کاربران i-mode با چند بار کلیک کردن روی handSet می توانند انواع فعالیت های تجارت سیار از معامله بورس Online گرفته تا انجام عملیات بانکی یا خرید بلیط مسافرتی و رزرو اتاق در هتل ضمناً کاربران با استفاده از i-mode می توانند تصاویر رنگی را دریافت یا ارسال کنند. imode که در فوریه سال ۱۹۹۹ افتتاح شد، در سال ۲۰۰۰ بینالمللی شده و تا پایان همان سال بیش از پانزده میلیون کاربر و تا ژوئن سال ۲۰۰۴ بیش از ۴۴/۷ میلیون کاربر داشت . در این جا شما را با برخی از کاربردهای جالب    i-modeآشنا خواهیم کرد:
-   راهنمای خرید: آدرس و شماره تلفن فروشگاه ها در مراکز خرید معروف در توکیو و سایر شهرهای ژاپن به کمک موتورهای جستجو ارائه می شود. مشتریان می توانند اطلاعاتی در مورد پرفروش ترین کتاب ها به دست آورده و سپس آن ها را خریداری کنند. کاربران میتوانند موسیقی را به صورت Online خریداری کرده و از آن در هر جایی لذت ببرند.
-   نقشه ها و مسیرهای جاده ای: نقشه های دیجیتالی راهنماهای مفصلی در مورد راه های محلی و ایستگاه های مهم در سیستم حمل و نقل عمومی در تمام شهرهای مهم ژاپن ارائه می دهند. کاربران می توانند به جدول زمانی حرکت قطارها و اتوبوس ها، راهنمای مراکز خرید و اعلامیه های مربوط به تاخیر قطار ها دسترسی یابند.
-   دریافت بلیط: بلیط های هواپیمایی، مسابقات ورزشی و برنامه های سرگرم کننده را می توان به صورت Online) خریداری کرد.
-   اخبار و گزارشات: دسترسی سریع به اخبار جهانی، وضعیت ترافیک منطقه ای، شاخص آلودگی هوا و گزارشات هواشناسی به صورت پیوسته فراهم شده است.
-   خدمات مربوط به فیلم های مورد علاقه: جدیدترین فیلم ها و اطلاعات مربوط به آنها مانند اسامی بازیگران و زمان اکران آنها ارائه شده است. ضمناً اعضا می توانند با وارد کردن نام فیلم یا محل اکران آن فیلم های مورد علاقه خود را جستجو کنند.
-   سرگرمی: سرگرمی های شخصی جدید مانند بازی های مورد علاقه را می توان جستجو کرده و به سادگی به آنها دسترسی یافت. گفتگوی Online نیز ارائه شده و کاربران می توانند عکس ها را دریافت یا ارسال کنند. ضمناً کاربران میتوانند با ثبت نام و پرداخت تنها یک دلار در ماه هر روز کاراکترهای Tamagotchi را دریافت کنند. این حیوانات مجازی (ترجمه نام ژاپنی آنها تخم مرغ های کوچک باهوش است) رفتارهای هوشمندی دارند.
-   رزرو میز و اتاق: موقعیت دقیق رستوران های خاصی در نقشه دیجیتال نشان داده شده است. اعضا می توانند رستوران هایی را بیابند که غذاهای خود را در محدوده قیمت مشخصی عرضه می کنند. می توانید عملیات رزرو را به صورت Online انجام دهید. کوپنهای تخفیف نیز به صورت Online ارائه می شوند.
-   خدمات اضافی: خدمات دیگری نیز مانند انجام عملیات بانکی، خرید و فروش سهام در بورس، جستجوی دایرکتوری تلفن و خدمات فرهنگ لغات ارائه شده اند.
 این برنامه های کاربردی برای کاربران فردی و از طریق پورتال سیار ارائه می شوند. کاربردهای دیگری نیز وجود دارند که در حیطه B2B و عملیات تجاری درون سازمانی صورت می گیرند.

 

 

مقالات مرتبط به طراحی سایت :

معرفی انواع طراحی سایت (قسمت اول)
معرفی انواع طراحی سایت (قسمت دوم)